Gå til hoved-indhold

Passion for sikkerhed i en digital tidsalder

 

 

Et kandidatspeciale med fokus på interaktion og sikkerhed med en mobil robot i sundhedssektoren banede vejen for et job som informationssikkerhedskoordinator hos Vejen Kommune. Joanna Eliza Dubij er i dag tolken, der oversætter det abstrakte til det konkrete, så borgernes og kommunens data behandles sikkert.

FAKTA

  • Joanna Eliza Dubij
     
  • Informationssikkerhedskoordinator og digitaliseringskonsulent, Vejen Kommune
     
  • Uddannet cand.it i webkommunikation fra Syddansk Universitet
     
  • Uddannet BA i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk fra Aarhus Universitet

Som informationssikkerhedskoordinator omsætter Joanna Eliza Dubij ledelsens beslutninger inden for informationssikkerhed til konkrete retningslinjer, vejledninger og indsatser, der gør det mere håndterbart for kommunens medarbejdere at implementere sikkerhedstiltagene i hverdagen. Hun er uddannet cand.it. i webkommunikation fra Syddansk Universitet og har en bachelor i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk fra Aarhus Universitet.

“Jeg arbejder med at fremme forståelsen for, at sikkerhed skal være en naturlig del af alt, vi laver. Det handler ikke kun om tekniske foranstaltninger, men også om adfærd. Ved at indtænkte sikkerheden rettidigt – eksempelvis ved brug af en digital løsning, indkøb af et it-system, udarbejdelse af risikovurderinger eller udførelsen af et ledelsestilsyn – øger vi automatisk kvaliteten af helhedsarbejdet samt den digitale udvikling,” forklarer hun.

For Joanna Eliza Dubij var en cand.it i webkommunikation det helt rigtige valg med fordybelse og undervisning inden for områder som værdibaseret design, brugerstudier, it-etik og sikkerhed samt digitale løsninger. Inden hun søgte om optag på uddannelsen, tog hun også et onlinekursus i kodning for at stå stærkere i den ansøgning, der skal laves for at komme ind på studiet.

Vi skal gøre det sikkert – og nemt

Joanna har også været med til at lave Vejen Kommunes retningslinjer for brugen af den AI-drevne digitale assistent Copilot. Et projekt, der krævede mange dialoger med kommunens ledere, DPO og it-specialister om, hvor grænserne for brugen skulle gå:

“Copilot har fået meget opmærksomhed. Mange vil gerne bruge det og spørger til større licenser og flere muligheder, men mulighederne skal stemme overens med kommunens retningslinjer, som juristerne så henviser til. Det betyder, at mit arbejde rent faktisk kommer ud at leve i organisationen, og det gør mig stolt,” fortæller Joanna Eliza Dubij, der har følt sig godt klædt på til opgaven fra studiet:

“Jeg har fået en teoretisk forståelse for meget af det, som jeg arbejder med i dag – kunstig intelligens, GDPR og teknologidesign. For mig handler det om, at vi tænker datasikkerhed ind i alt, vi gør.” Hendes fornemste opgave er derfor, at datasikkerhed bliver en naturlig del af den daglige drift. 

“Vi skal ikke skabe frygt for at lave fejl, for det er uundgåeligt, men i stedet fokusere på, hvordan vi klæder hinanden bedst muligt på til at kunne arbejde mere sikkert med data. Det handler ikke om mistillid, så jeg bruger mine formidlingsevner til at rådgive samt lave retningslinjer og vejledninger, der er nemme at forstå, siger Joanna Eliza Dubij.

Dobbeltrolle og netværk

Udover hendes rolle som informationssikkerhedskoordinator arbejder Joanna Eliza Dubij også som digitaliseringskonsulent i Vejen Kommune, men de to funktioner har efterhånden mange overlap.

“Jeg er involveret i et projekt omkring brug af vores mobile devices, og selvom det også handler meget om sikkerhed, bruger jeg også mine kompetencer inden for projektledelse. Det er min rolle at booke møder med relevante parter, sikre videndeling og at projektet generelt følger den plan, vi har lagt,” forklarer Joanna Dubij.

I arbejdet med informationssikkerhed trækker hun også på erfaringer og viden fra andre kommuner og i Region Syddanmark, hvor Vejen Kommune er placeret, er der et netværk hvor kommunale medarbejdere, der arbejder med informationssikkerhed, kan dele viden og erfaringer med hinanden.

 “At passe på egne og andres data fylder mere og mere. Ikke mindst vores dokumentation for, hvordan vi arbejder sikkert med data og hele risikodelen i forhold til blandt andet nedbrud og hackerangreb. Vi deler erfaringer på tværs af kommunerne og har stor værdi af at dele input med hinanden, og jeg har også deltaget i nogle bootcamps med fokus på informationssikkerhed,” forklarer Joanna Eliza Dubij.

Vejen Kommune arbejder efter ISO 27001/27002, der begge er internationale standarder inden for informationssikkerhed.

“Jeg arbejder med at fremme forståelsen for, at sikkerhed skal være en naturlig del af alt, vi laver. Det handler ikke kun om tekniske foranstaltninger, men også om adfærd. Ved at indtænkte sikkerheden rettidigt – eksempelvis ved brug af en digital løsning, indkøb af et it-system, udarbejdelse af risikovurderinger eller udførelsen af et ledelsestilsyn – øger vi automatisk kvaliteten af helhedsarbejdet samt den digitale udvikling.” 

Tekst: Dennis Thorup Arnsbæk, september 2024

Foto: Roar Paaske

Læs flere interviews her: