Gå til hoved-indhold

Et øje på forretningen og et på teknologien

 

 

Fra kommercielt tænkende specialist til strategisk og nærværende leder. 31-årige Rune Rehardt, Head of Cloud Development hos IBM Client Innovation Center, har altid været optaget af ledelse og mennesker kombineret med en interesse for det digitale. Med en cand.it. i it-ledelse har han den rette kombination af digital forståelse og ledelsesværktøjer.

FAKTA

  • Rune Rehardt
     
  • Head of Cloud Development, IBM Client Innovation Center
     
  • Uddannet cand.it. i it-ledelse fra Aalborg Universitet
     
  • Uddannet BA i International Business Communication fra Aalborg Universitet

Interessen for mennesker og flair for det digitale matcher flerfagligheden i cand.it.-uddannelsens opbygning, hvor mange forskellige bachelorgrader er indgang til en række kandidatuddannelser med et digitalt fokus.

”Antropologer, sociologer, softwareudviklere, kommunikatører. Det er et studie, hvor der var mange, der vidste meget om forskellige ting. Uddannelsen lærte os, hvordan vi fandt frem til et fælles mål og altid at have brugeren i centrum i it-løsningerne. De to år gav mig en interesse i og en fornemmelse af, at jeg faktisk var dygtig til at lede it-opgaver, hvor mange fagligheder byder ind – det gav mig mod på mere,” fortæller Rune Rehardt, der startede sin karriere hos IBM umiddelbart efter studiet.

Først arbejdede han to år i IBM Consulting og efterfølgende som arkitekt hos IBM Technology. I foråret 2024 tog et skridt op ad karrierestigen og blev leder af et team i IBM Client Innovation Center, der består af softwareudviklere, som blandt andet er specialister i Cloud-løsninger. IBM Client Innovation Center er en del af IBM Consulting.

Fra studiet har Rune Rehardt blandt andet brugt sin viden om, hvordan man kan skabe sammenhæng mellem organisatoriske mål, strategier og it-initiativer – både i forhold til at udvikle løsninger, men også hvordan de kan implementeres.

Fra ”green field” til færdig løsning

IBM Client Innovation Center, eller CIC som det hedder i daglig tale hos IBM, er en afdeling, hvor der er en overvægt af yngre medarbejdere og en særlig kultur med fokus på tværfaglighed, fællesskab og agilitet. En kultur, der passer Rune Rehardt perfekt.

”Vi får lov at arbejde med nogle projekter, hvor vi kan være innovative i tæt samspil med kunderne. Både i forhold til rådgivning og projektledelse, men også i forhold til implementeringen af ny teknologi. Samtidig har vi mulighed for at trække på de mange års erfaring fra IBM Consulting, og det giver god dynamik, når yngre og mere rutinerede medarbejdere arbejder sammen,” forklarer Rune Rehardt og fortsætter:

”Jeg tænker på tværs af fagligheder – bygger bro, om man vil. Fra udviklere til designere og hele vejen til det, som kunden har brug for. Det er det, som vi er gode til her i CIC – at arbejde i flerfaglige teams, hvor vi identificerer, løser og implementerer kundernes udfordringer med hjælp fra den rette teknologi”.

IBM Client Innovation Center leverer blandt andet løsninger inden for Hybrid Cloud, AI, Data, applikationsudvikling og digitale transformationsrejser. Ofte er der tale om såkaldte Green Field projekter, hvor der skal bygges en løsning helt fra bunden, men CIC er også involveret i store transformationsprojekter. CIC har cirka 400 medarbejdere i Norden – heraf 120 i Danmark, mens der er ansat cirka 140.000 i IBM Consulting på globalt plan.  

”Efter jeg har fået ledelsesansvar, har jeg brugt meget tid på at lære mit team at kende – både fagligt og personligt. Det har givet mig mulighed for at lave en plan for den enkelte, der matcher deres personlige og faglige udvikling og samtidig flugter med virksomhedens strategi.

Bindeled med begrænsninger

Rune Rehardt trives i rollen som leder for it-specialister og ser selv sin styrke i rummet mellem de tekniske løsninger og selve forretningen. Men det er også præcis dér – i mellemrummet –, at han er opmærksom på egne begrænsninger.

”Jeg er ikke og behøver ikke være det tekniske fyrtårn for teamet. Min uddannelse har givet mig en ballast til at tale fagligt med udviklerne, og hvordan deres kreativitet og fokus på de tekniske muligheder fungerer med det forretningsmæssige – hvad der skal prioriteres, og hvordan vi får den rette business case udarbejdet. Det, tror jeg, ræsonnerer med temaet. Det er min rolle at sætte mine kollegaer sammen med dem, der kan give dem endnu dybere faglig sparring. Jeg har et fælles ansvar for afdelingen, så jeg skal hele tiden holde det ene øje på de forretningsmæssige mål og sørge for, at vi altid har de rette kompetencer i projekterne. Målet er, at vi ikke bare laver løsninger, fordi teknologien kan, men fordi kunden har behov for det,” siger Rune Rehardt.

Og det er en af hans kæpheste, det med at lave teknologi med afsæt i mennesker og forretninger og ikke med afsæt i teknologien selv.

”Jeg tror, at det kommer helt tilbage fra studiet at være bevidst om, at vi designer, bygger og implementerer teknologi, der giver liv og dermed værdi. Ellers laver vi bare død it”.

”Antropologer, sociologer, softwareudviklere, kommunikatører. Det er et studie, hvor der var mange, der vidste meget om forskellige ting. Uddannelsen lærte os, hvordan vi fandt frem til et fælles mål og altid at have brugeren i centrum i it-løsningerne.“

Tekst: Dennis Thorup Arnsbæk, september 2024

Foto: Roar Paaske

Læs flere interviews her: