Arvin Aliari
Fakta
Navn:
Arvin Aliari
Kandidat:
Cand.it., Webkommunikation, Syddansk Universitet, 2022
Bachelor:
International virksomhedskommunikation – engelsk, it og digital kommunikation
Aktuel arbejdsplads:
Kolding Kommune
(Redux – Affald og Genbrug, By- og Udviklingsforvaltningen)
Aktuel stilling:
It- og datakonsulent
3 hurtige om, hvad du synes, der er det mest fascinerende ved it-feltet:
- Ens arbejde kan have en enorm indvirkning på andre - både positivt og negativt.
- Den konstante udvikling og forandring inden for it-feltet gør det til et spændende område, da der hele tiden opstår nye teknologier og muligheder. Det gør det til en never-ending læringsproces.
- Der er et bredt spektrum af muligheder inden for it-feltet, hvilket giver mulighed for at finde en specialiseret niche, som man brænder for, og følge sin interesse.
Hvordan fik du dit første job?
Jeg fik mit første job ved at deltage i Business Lunch på SDU i 2018. Jeg faldt i snak med Redux - Affald og Genbrug (dengang hed de Renovationen), som søgte medarbejdere til kommunikations- og eventopgaver - og især efter en profil, der havde erfaring med telefonbetjening. Da jeg havde været med til at implementere Rejsekort ved FynBus, så jeg muligheden for at aktivere flere af mine kompetencer, så jeg søgte stillingen og fik den.
Mens jeg har været hos Redux, har jeg prøvet en bred vifte af opgaver - fra den administrative drift til at stå i Kolding gågade og snakke med borgere omkring affaldssortering. Jeg har desuden haft mulighed for at præge mine arbejdsopgaver i den retning, som har interesseret mig mest, såsom it- og digitaliseringsopgaver, fotografering og videooptagelse.
Jeg afsluttede mit speciale ved at samarbejde med Redux, og kort efter at jeg havde afleveret det, søgte de en administrativ medarbejder. Jeg søgte jobbet og fik det, og nu er jeg her som it- og datakonsulent.
Hvordan har du oplevet overgangen fra studie til job?
I mit tilfælde har overgangen fra studie til arbejdsliv været næsten ikkeeksisterende. Jeg var med på vagtplanen som studentermedhjælper, tog 3 ugers ferie og startede derefter i min nye stilling. Jeg havde jo med fire års ansættelse en solid affaldsviden og kendte til organisationen.
Den øjenåbner jeg har haft er, at jeg tidligere ikke havde en fuldstændig forståelse af, hvad det betød at have travlt. Mens jeg læste på SDU, havde jeg travlt, men jeg ved først i dag, på bagkant, hvad travlt egentlig betyder. Møderne går ryg-til-ryg, og man har mange bolde i gang på samme tid. Det er travlt på en helt anden måde!
På universitetet var det nemmere at holde overblik, da man kunne tjekke et skema, se hvad der skulle forberedes osv. Det har man ikke på arbejdspladsen, så jeg fandt det nødvendigt at tage et Trello-board i brug for at holde styr på alle mine opgaver. Det har været en af de bedste beslutninger, jeg nogensinde har truffet, og jeg kan kun anbefale det til andre.
Hvad er dine arbejdsopgaver, og hvordan bruger du dine kompetencer fra kandidatuddannelsen i dit daglige arbejde?
Helt generelt sidder jeg med det, der kan betegnes som intern it. Det omfatter sikring af udvikling og drift af Redux' administrative systemer, netværk og telefoni, samarbejde med it-afdelingen og eksterne leverandører. Derudover håndterer jeg leverandørkontakt og -styring, brugeradministration, tekniske aspekter vedrørende it-sikkerhed, samt tilsyn med vores leverandører.
Jeg deltager også i planlægning og implementering af et nyt affaldsadministrationssystem, blandt andet ved at kortlægge og dokumentere arbejdsgange og brug af it-systemer og optimere disse, så morgendagens arbejde bliver lidt smartere og nemmere. Endvidere har jeg nogle it-driftsopgaver som bestilling og opsætning af it-udstyr, rolletildeling og opdatering af Kolding.dk i samarbejde med mine kommunikationskollegaer.
Gennem min kandidatuddannelse har jeg fået et bredt spektrum af fag- og tekniske kompetencer, som jeg bruger dagligt. Dette inkluderer refleksion samt didaktiske og kommunikative kompetencer, som jeg blandt andet bruger, når jeg skal udarbejde vejledninger til mine kollegaer. Derudover har jeg erfaring med agile metoder, webtilgængelighed, internetjura og webudvikling. Endelig er de analytiske kompetencer, som jeg har tilegnet mig gennem min uddannelse, en stor hjælp til at se på opgaverne fra et helhedsperspektiv.
Når det kommer til it-udvikling, handler det først og fremmest om at være sikker på implikationerne af de tiltag, jeg foretager, hvilket er vigtigt for at sikre, at jeg træffer de bedste beslutninger. Det ville eksempelvis ikke være hensigtsmæssigt at fjerne en funktion i et it-system uden at sikre, at der ikke sidder nogle andre kollegaer, der bruger netop den funktion.
Endelig har jeg et godt kendskab til store organisationer og medarbejderkultur, som jeg bruger, når jeg analyserer og forstår, hvordan folk arbejder, og hvilken tilgang de har til at benytte de it-systemer, vi har.
Hvilke oplevelser og erfaringer har du fået, som du vil tage med videre i dit arbejdsliv?
Jeg havde styr på mine it-færdigheder, kundeservice og viden om affald og bæredygtighed, da jeg startede mit 'voksenjob'. Derudover har jeg lært meget om projektstyring og opfølgning på opgaver. Det er vigtigt at holde styr på alle opgaver og sager, så man ikke glemmer at følge op. Dette er en vigtig erfaring, som jeg vil tage med videre i min karriere.
Jeg har desuden fået øje på, at ikke alle har samme tryghed ved brug af it-udstyr og it-systemer, og jeg forsøger at minde mig selv om dette dagligt. Det er vigtigt at respektere disse forskelligheder og anerkende, at alle har forskellige styrker.
Endelig er det ekstremt vigtigt for mig at være nysgerrig. Nysgerrig på at forstå, hvordan ting hænger sammen, nysgerrig på, hvorfor folk gør, som de gør, og nysgerrig på at lære. Jeg er meget glad for, at jeg i en tidlig alder lærte at arbejde med Adobe-pakken, fotografere, skrive funktioner til Excel og webudvikle. Disse kompetencer anvender jeg stadig i dag i mit arbejde, og det har givet mig mange muligheder i min karriere, og jeg er taknemmelig for den viden.
Interview gennemført januar 2023
Mød flere cand.it.er, der fortæller om deres oplevelse ved at gå