Frederik Johan Dennig Becker
Fakta
Navn:
Frederik Johan Dennig Becker
Kandidat:
Cand.it., Interaktive digitale medier, Aalborg Universitet, 2023
Bachelor:
Medialogi
Aktuel arbejdsplads:
Slipgate Ironworks ApS og 3D Realms Entertainment ApS
Aktuel stilling:
Associate Producer
3 hurtige om, hvad du synes, der er det mest fascinerende ved it-feltet:
Jeg synes, it er et spændende felt, fordi det er i så hastig udvikling, hvor der næsten dag-for-dag kan komme nye initativer, der ændrer og oftest optimerer nuværende processer og arbejdsformer.
It i spilbranchen er utroligt fascinerende på grund af de mennesker og projekter, man arbejder med; hvor leg bliver kombineret med state-of-the-art teknologi i hænderne på nogle af de mest kreative og kyndige individer, som skal finde på finurlige og underholdende løsninger på nogle gange meget unikke problemer.
Når man arbejder med så mange forskellige personprofiler og underholdningsprojekter, gør det arbejdet som producer eller projektleder utrolig alsidigt, fordi der altid er nye udfordringer, man skal være omstillingsparat til at sortere, prioritere og eksekvere på.
Hvordan fik du dit første job?
Jeg var næsten i gang med jobsøgningen inden for mit felt (it og spilbranchen), fra jeg startede på min bachelor tilbage i 2018. Spilbranchen er et notorisk svært felt for førstegangs jobsøgende, hvilket kun bliver vanskeligere i lyset af, hvor lille branchen er i Danmark og i Nordjylland.
Det betød, at der ikke var meget, jeg ikke gjorde for at fremme mig selv både relateret til mine professionelle kompetencer, men specielt i forhold til at få de rigtige kontakter. Mit netværk, samt en god portion held, har været altafgørende for, at jeg kunne få en stilling som nyuddannet. Selvom jeg gerne vil sige, at jeg selv er en meget attraktiv kandidat som projektleder, så er sandheden nok mere, at jeg var den rigtige person på det rette sted og tidspunkt, som fik mulighed for at tale med en person, der kendte en person, som vidste, at der var nogle, der internt søgte en praktikant til deres virksomhed.
Rent praktisk, så gjorde jeg alt for at komme med til events og arrangementer i Danmark og udlandet, være med i og selv skabe online fællesskaber inden for spilbranchen på universitetet, samt lave en del ekstra-curriculære aktiviteter, såsom at være founder og co-founder for forskellige startups inden for spiludvikling.
Hvordan har du oplevet overgangen fra studie til job?
Jeg var så heldig både at være i praktik i og skrive min specialeafhandhandling i det firma, jeg nu er fastsat hos. Dette gjorde, at selve overgangen fra studie til arbejde var meget meget lidt kontrastfyldt, og at jeg knapt nok mærkede overgangen.
Der var selvfølgelig nogle ansvarsmæssige ændringer, hvor jeg fik mere ansvar selv, men fordi jeg kendte personerne, stedet, arbejdsmåden osv., så følte jeg mig rigtig godt tilpas med det ekstra ansvar. Selvom man primært arbejder med sine egne opgaver i arbejdslivet, så bliver ens daglige virke knapt så meget påvirket af opgaverne, men nærmere påvirket af de personer, man arbejder med.
Hvordan har din kombination af bachelor og kandidat påvirket hinanden?
Jeg valgte en meget teknologisk bacheloruddannelse, hvor jeg skulle prøve kræfter med UX, bruger interaktion, app programmering og programmering generelt i mange forskellige sprog samt arbejde med mange forskellige emner inden for menneske- og computerinteraktion. Modsat har jeg valgt en kandidat, hvis tilgang til it er langt mere humanistisk, og hvor mit fokus mere var på processer og styrelse inden for de discipliner, jeg havde afprøvet på min bacheloruddannelse.
Jeg synes klart, at det har været en fordel at have to uddannelser, der komplementerer hinanden i forhold til, hvordan de griber it-feltet an. Det har gjort det meget nemmere for mig at interagere med de mennesker, som faktisk laver det praktiske i de projekter, jeg leder, fordi vi nemmere kan tale samme sprog. Det er også min fornemmelse, at dem, jeg arbejder med, også føler sig langt mere trygge ved min personprofil, fordi de ikke skal være bekymrede for, at jeg ikke forstår, hvorfor en opgave tager længere tid end forventet.
Hvad er dine arbejdsopgaver, og hvordan bruger du dine kompetencer fra kandidatuddannelsen i dit daglige arbejde?
Mine første opgaver var meget alsidige, fordi jeg fra mit kandidatspeciale havde arbejdet med HR og onboarding i hurtigt udviklende it-virksomheder, hvor jeg efter endt uddannelse fik rollen som assistant producer og senere associate producer.
Mine arbejdsopgaver har primært været inden for projektledelse, hvor jeg både har arbejdet med programmører, grafikere og andre interessenter. Jeg står oftest for udarbejdelse af en milepælsplan, kommunikation omkring og nedbrydelse af konkrete arbejdsopgaver med holdene, de daglige og ugentlige møder omkring arbejdet samt diverse problemstillinger. Derudover så interagerer jeg oftest med forskellige digitale projektledelsesværktøjer såsom de mere klassiske Atlassian produkter, men også mere moderne værktøjer som Miro.
Det er svært at pointere, hvilke arbejdsopgaver som specifikt kan relateres til studiet. Men generelt så handler mit arbejde meget om at få en forståelse for ny teknologi og bestemt, hvordan man interagerer med det som hold, men også som projektleder. Jeg synes, mit studie har givet mig fundamentet til naturligt at kunne forholde mig til at optimere brugen af forskellige interne og eksterne softwareprodukter.
Hvilke oplevelser og erfaringer har du fået, som du vil tage med videre i dit arbejdsliv?
Der er så mange oplevelser og erfaringer, som jeg har fået fra studiet, som jeg synes, at jeg har kunnet bruge eller reflektere over for nemmere at kunne tage imod næsten alle udfordringer, jeg har skullet op imod på arbejdet.
Helt generelt så har projektarbejde på AAU klart indstillet mig til at arbejde med mange forskellige profiler og finde løsninger på ikke kun professionelle problemstillinger, men også interpersonelle problemer som konflikthåndtering, forventningsafstemning m.m. I løbet af hele mit studie er jeg blevet udfordret på at skulle forstå, bruge og udvikle software og hardware løsninger, hvilket bestemt er en god erfaring at have inden for i hvert fald mit felt af it, hvor man skal kunne interagere med forskellige software løsninger og tredjepartsprodukter.
Interview gennemført februar 2024
Mød flere cand.it.er, der fortæller om deres oplevelse ved at gå